torsdag 29 december 2011

Orm i Khanom

Vi har hyrt moppe här också, det är ett måste, annars kommer man ingenstans. Vi har åkt runt och kollat på det mesta i omgivningarna. Det är kul.
Idag var det stor poliskontroll precis innan byn i Khanom, de vissla i sin pipa och vinkade åt oss, men Pher svängde åt andra hållet istället och jag trodde de skulle komma efter men de gjorde de inte. Tillbaka hem tog vi en annan väg.

Vi åt lunch hos vår polare på Nao Plao Beach och det kostade oss 90 bath (ca 20 kr) 2 kyckling rätter med ris, vatten och frukt.

Vädret har varit ganska mulet idag med lite regn då och då, det är tråkigt men så är det ibland, det är ju vinter i Thailand nu, men det är varmt ändå.

Idag har jag varit med om något otäckt. Vi satt i hotellets restaurang eftersom vädret var som det var och kollade på internet. Jag gick på toan vid poolen och när jag var klar och skulle spola ringlade en orm på väggen precis bakom toastolen. Jag blev helt stel, struntade i att spola och for ut från toan, drog igen dörren och sprang bort till Pher, jag hade ståskinn på hela mig. Fy f-n va äckligt.
Vi sa till personalen att det var orm på toan men de tog det så lugnt och jaha i princip. Men sen kom den killen som verkligen kan engelska och då sa vi till honom. Han fick med 2 killar ut till toan och då ramlade ormen ner från dörren, Pher gjorde ett gasell hopp på 2 meter tror jag! Den ringlade in på herrarnas istället. Killarna blev också skiträdda och hämtade en pinne. ormen var ca 60 cm lång. Efter en stund fick de ut den från toan men då sa killen som kan engelska att det var en Green snake, not dangerous. Men strunt samma för mig var det skit äckligt. De lät den bara ringla iväg bakom toaletterna ner på beachen. Jag behöver väl inte säga att jag ser orm överallt och aldrig mer går på pooltoan!

Thailands Green Snake
Personalen på hotellet har noll koll och kan ingen engelska alls. Igår skulle Pher hämta ut pengar ur vår saftybox. Jag sa innan han gick att pengarna ligger i den svarta plånboken. Men när han kom tillbaka hade han tagit pengar från Forex kuvertet sa han. Men vi har inga pengar kvar där sa jag. Då hade de gett honom någon annans grejer ! Vi hade alltså tagit någon annans pengar ! Jag gick dit och tog med alla våra saker ut från "safen" och imorse gick vi dit och försökte förklara samt lämna tillbaka de 2000 bathen som vi tagit. Vi har ingen aning om de fattade eller inte men vi har i alla fall rent samvete.Riktiga virrpannor är det!
När jag hämtade ut vår tvätt idag bad jag dem sätta upp notan på rummet, då kallade receptionisten på en kille som skulle bära tvätten bort till rummet !! Herre gud...

Hej So Long från 2 som är riktigt ormspaka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar