lördag 29 december 2012

Bussresan till Phuket

Måste bara göra ett tillägg till vårt tidigare inlägg. Baan Grood Acardia var inte fullt över nyår pga turister utan av thailändare som kom i busslast för att fira nyår.

Efter frukost var det så dags att bli upphämtade av bil för vidare transport till Bang Saphan, klockan var då 07:45.
Där var det byte till Mini buss för att komma till Chumphon. I dessa bussar finns det inget utrymme för bagage eftersom de plockar in så många säten som möjligt.
Vi sa redan när vi bokade biljetten att vi hade 2 stora väskor, så vi betalade extra för att få med dem och för att slippa se när de står helt undrande och kliar sig i huvudet och funderar på hur de ska lösa problemet. Detta har vi råkat ut för innan så nu tänkte vi vara smarta och klara ut det från början. Frid och fröjd, alla kom med och bussen gick iväg, det var bara det att den stannade på fler ställen och plockade upp folk. En fransk familj med 2 vuxna, 2 barn och mycket bagage och en barnvagn skulle in på ett ställe, Gode Gud, vi blev som packade sillar. Det finns inte en tanke på bilbälten eller något annat som vi i Sverige ser som självklart.

Vi hade inte något bokat från den 28 december till den 4 januari så under resans gång bestämde vi oss för att hoppa av i Chumphon och ta båten till Koh Tao. Så efter ca 14 mil hoppade vi av och kunde äntligen sträcka ut benen.
Förra året när vi var i Chumphon var vi hos ett par systrar som driver resebyrå och matservering, vi gick dit, beställde oss lite mat och tänkte boka båtbiljetter. Men båtarna var fullbokade i 2 dagar framåt. ...Jaha....planera om. Ok vi åker till Phuket i alla fall då, det var ju tanken från början. Kolla om bussbiljetter och vi hade tur, det fanns en VIP buss som skulle gå om 45 minuter. Tjejerna ordnade skjuts till busstationen och så var vi på bussen.

Vilken förskräcklig bussresa. Att det var VIP buss stämde inte, däremot en AC buss ( vilken miss) AC:n stod inställd på 28 grader och när vi bad dem sänka den något begrep dom verkligen inte alls vad vi sa. Thailändsk popmusik strömmade högt ur högtalarna i ca 5 timmar. Bussen stannade vid alla busstopp ni kan tänka er och var stundom så full av folk att de stod i hela mittgången.
Thailändare är ofta väldigt försynta och talar med låg röst men på ett ställe klev det på en mamma med tvillingflickor på ca 9 månader samt en dotter till på ca 3 år, även vad vi tror mormor till barnen var med. De hamnade på olika platser i bussen och mormodern hamnade bredvid oss med 2 av barnen, hon och mamman satt sedan och skrek till varandra högt och gällt i flera mil. Barnen var jätte snälla och sa inte ett knyst. När de sedan fick plats bredvid oss alla fem var det full cirkus. Den ena efter den andra kräktes i påsar och skräpade ner, kastade allt på golvet och de små gjorde i byxorna (inga blöjor) och kärringen röt och drog i ungarna trots att de var så otroligt snälla hela resan.

3 gånger under resans gång klev militären på bussen för att kontrollera alla resenärers ID handlingar. En soldat gick igenom bussen och någa stod kvar utanför med k-pistarna på ryggen.
Vi tror det är för att kolla så det inte finns personer som illegalt vistas i landet från grannländerna? För vi som västerlänningar struntar dom i.

Efter 6 timmar gjorde vi äntltligen ett stopp på ett matställe.När vi klev på bussen fick vi matkuponger som det nu var tänkt att vi nu skulle använda, men NEJ tack.
Vilket förskräckligt ställe.
Jag sprang iväg till en butik och köpte youghurt, kakor, snickers och chips, det fick bli vår mat idag, vi hann ju som tur var äta lite hos tjejerna i Chumphon innan vi åkte.
Jag besökte också en vidrig ståtoa och lyckades givetvis pinka mig själv på benet. Fy f--n, ibland är det härligt!! Men med våtservetter och handsprit i ryggsäcken fixar man det också !

När klockan var 22:30 stannade så äntligen bussen på Phukets busstation. Vart skulle vi nu bo? Vi hade ju inte löst det. Taxi till Kata beach och så travade vi runt och letade boende. När Pher gick in på Seven Eleven för att köpa vatten frågade en thaikille vart vi skulle, jag ryckte på axlarna och svarade vet inte, vips, så blev vi hjälpta och 10 minuter senare hade vi rum.

Dusch och god natt i sängar hårda som betong...zzz.....