tisdag 30 december 2014

Gummiplantage

Gummiplantage finns det väldigt gott om på Koh Mak. Vi har sett plantage på många håll i södra Thailand även tidigare när vi rest runt i landet men nu har jag har forskat lite på ämnet och gör här en liten sammanfattning.


Man utvinner alltså latex från gummiträd. Gummiträdet har en ekonomisk livslängd på ungefär 32 år. Det tar ca 7 år för trädet att bli fullvuxet innan de kan börja tappa det på sin sav, men sen kan träden tappas i ungefär 25 år.

Naturgummi fås från den trögflytande mjölksaften som heter latex. 
Vid utvinning av mjölksaften skär man skåror i trädens bark och samlar sedan upp gummivätskan i en behållare som sätts fast under skåran, oftast är det en halva av skalet från en kokosnöt.  Dessa koppar töms sen av plantageskötaren varje dag.


Den dödsorsak som ligger på plats nummer två av vanliga dödsorsaker i Thailand är ormbett i gummiplantagen, alltså inget jobb för varken mig eller Pher att ens börja fundera på.

Asien står för största delen av världens produktion av naturgummi, och de tre största producentländerna i Asien är Thailand, Indonesien och Malaysia. Tillsammans svarar de tre länderna för 72 procent av all produktion av naturgummi i Asien.
I Thailand sker större delen av all gummiproduktion i dom 14 provinser som ligger i landets södra delar, vilket gör att denna region styr såväl produktionen som priserna på de globala råvarumarknaderna eftersom cirka 90 procent av allt det gummi som produceras går på export.

Människorna på plantagen får slita hårt för lite pengar och dessutom riskerar de sina liv i processen vid varje tömning..... Ska tänka på det när jag ska ut i spåret nästa gång för just här är kanske starten till mina nya Asics skor? 


Gummit bearbetas och töms på vatten


Gummimattan hänger sen och torkar i 2 veckor innan den säljs vidare till industrin.

När gummit torkar luktar det rejält illa. När vi åker förbi torkställen slutar vi andas genom näsan för det är nästan som doften av svinskit? 

Hej från oss, Maria & Pher 

2 kommentarer:

  1. 1/1-15
    Hej Maria.
    Önskar Dig och Din familj ett riktigt Gott Nytt År!
    Själv finns jag i Huay Yang, som jag tror att Du vet var det ligger i Thailand. Har sporadisk kontakt med Din Pappa.
    Nu önskar jag att Du får ett, kanske, ännu bättre år i år.
    Eva Bergner

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva
      Ja jag vet vart Huay yang ligger.
      Önskar även dig ett fint 2015 😊
      Mvh Maria

      Radera