fredag 26 december 2014

Juldagar 2014

Julafton passerade i lugnets tecken. Ingen stress och inget stök.
Vi var nere vid Koh Mak resort för att ta båten över till Koh Kham, men även idag blåste det så mycket på den sidan av ön att inga båtar gick ut.
Därför blev vi hemma på "vår" egen strand hela dagen.

Vid fyratiden på eftermiddagen gick vi till en större resort för att få bättre internet så vi kunde skypa med Nathalie och lille Harry.
Vilken teknik vi har nu för tiden, det är otroligt, tänk att kunna se dom samtidigt som vi kan prata med varandra.

På kvällen var vi på BBQ och åt väldigt goda grillspett med lök, ananas, tomater, chili, kyckling och jätte stark sås till och så varsin grillad majskolv.
Det erbjöds också baracuda, bläckfisk, tonfisk, krabba, musslor och räkor men idag blev det kött.
Vi satt tillsammans med ett yngre par ifrån Tjeckien, de var trevliga och väldigt nyfikna på oss och på Sverige.
Vi avslutade kvällen med en Chang och en Breezer på en mysig bar alldeles i närheten sen var det god natt vid elvatiden. Det är nog rekord tror jag !

Juldagen
Även den här dagen gick i lugnets tecken.
Vi gjorde ett nytt försök med att komma över till Koh Kham med båten, men...nej, den gick inte idag heller. Så vi installerade oss på beachen "hemma" även idag.
Vi har promenerat, lyssnat på talbok och åkt en liten tur med moppen för att dricka kaffe och äta thailändska pannkakor med kondenserad mjölk.
På eftermiddagen tog Pher med sig fiskespöt ner till piren Ao Nid och jag tog en tur med joggingskorna, 10 km blev det. Himmel så svettigt.

På kvällen gick vi till resorten bredvid för att äta. Jag beställde in Paneng och efter en stund kom de in med en skål Massaman. När jag sa att det var fel gick de ut med skålen och kom efter bara ett par minuter ut igen med samma mat fast nu på en tallrik, och så sa dom att det var Paneng ! Haha.... och så trodde dom att jag inte fattade, mig veterligen har det väl aldrig varit potatis i Paneng? Men strunt samma, det smakade gott så det gjorde inte så mycket.

Annandag jul
Idag är det 10 år sedan tsunamin slog in över södra Thailands kust, och då framför allt i Kao Lak. Att våra tankar går dit är inte så konstigt, dels för att vi befinner oss i landet men också för att vi själva har en historia runt det som hände då, 2004.
Vi besökte Kao Lak första gången 2 år efter katastrofen och såg då många spår efter det som hade hänt. Det fanns då också en hel del ruiner av hus och hotell som vittnade om  det ofattbara.
Idag skriver DN att många spår fortfarande kvarstår men att Kao Lak åter är ett semesterparadis för många.

Vi kom i alla fall över till Koh Kham med båten idag. Ön är helt förändrad sen vi var där för 12 år sedan. Då var det bara en pytteliten strand och inget mer.
För 5 år sen började en rik Bangkok bo att bygga ett fem stjärnigt bungalow hotell på ön. Han påbörjade ett gigantiskt komplex med bland annat egen pool till varje bungalow. Han anlade också en helt ny beach. Men för ungefär 2 år sen tog tydligen pengarna slut och nu står hela bygget stilla och kan inte färdigställas.
- Welcome to Thailand, sa hon som säljer båtbiljetter till ön när vi frågade hur det låg till. Tragiskt tycker vi.

Men fortfarande bjuder Koh Kham på ett väldigt klart och fint vatten, massor av fisk och en otrolig strand med helt kritvit sand.
2007 utsågs stranden på Koh Kham till världens tredje vackraste strand.

Idag på förmiddagen lämnade Bosse Thailand och kommer om ett antal timmar åter trampa svensk mark.
Imorgon lämnar vi lugnet på Koh Mak för att spendera våra sista semester dagar i lite högre tempo, först tillbaka till Pattaya några dagar för att sen fira nyår i Bangkok.

God fortsättning önskar vi er alla!