lördag 20 december 2014

Koh Mak

Efter ett par dagar med blåst och storm har det nu äntligen lugnat ner sig.
Dagarna lunkar på och vi kan väl lite skämtsamt säga att allt går i sakta Mak....
Vi kan i alla fall konstatera att det har hänt väldigt mycket på ön sedan vi var här 2002. 
Det är fortfarande väldigt lite turister och av dom som hittat hit är flertalet svenskar. Men vägarna har till viss del fått beläggning och det är väldigt mycket fler moppar och bilar nu än då, det är några fler små butiker och väldigt mycket fler resorter. 
Men som sagt fortfarande otroligt lugnt. Vid tiotiden på kvällen är det tyst och god natt för de flesta tror jag?

Igår hittade vi en väldigt liten men jätte fin strand inte långt ifrån där vi bor. Vattnet var helt klart och det fanns lite rev precis vid sidan om stranden så Pher var snabb med att hämta sitt fiskespö för att fiska bläckfisk och han lyckades fånga in ett par stycken. En thailändsk man fick dem och han blev så nöjd så.



När vi åkte hem efter lunch låg det en stor scorpion på vägen. Vi stannade för att fotografera den och när det kom en bil som nästan körde på den spärrade den upp sig i anfallsställning med taggen rakt upp. Den var nog ungefär 13-15 cm. 
- Inte dödlig om man inte är allergisk, sa Massimo som har vårt hotell, men man blir väldigt sjuk om man blir stucken.


På eftermiddagen var vi ute i båt för att fiska. Vi hyrde en egen liten båt med en kille som körde och höll oss med spön och bete. Vi fick snabbt napp alla tre men efter en stund tog det stopp. Inte ett napp. Vi satt där bakom våra spön i tystnaden, bara klucket från båten och en fantastisk solnedgång.


Plötsligt fick vi napp både Bosse och jag samtidigt. Nu kan ni nog knappt tro på det jag skriver men jag fick ingen fisk på kroken, jag fick en ORM ! Ja ...en havsorm. Jag fick upp kroken och ormen som hade hugg om betet (bläckfisk), och när jag fått upp huvudet och ca 30 cm av kroppen över vattenytan och fick se den övriga slingrande kroppen då skrek jag - det är en orm ! Fiskarkillen som var med tittade och utbrast.
- Åh..snake, då släppte den taget om betet och försvann tillbaka ner i havet. 
Tack och lov, för den ville vi verkligen inte ha upp i båten.

Hej hopp från storfiskarna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar